JENIS-JENIS PERUBAHAN
Mengikut Dessler, terdapat 4 jenis
perubahan :
1)Perubahan ke arah Peningkatan
Perubahan yang memberi kesan
kepada komponen-komponen tertentu dalam sesebuah organisasi iaitu mengadakan
program pembangunan pekerja untuk meningkatkan kualiti dan produktiviti
pekerja. contohnya mengadakan kursus yang mengambil masa yang lama untuk
melahirkan pekerja yang berkualiti dan produktif. Selain itu, berlakunya
perubahan dan struktur organisasi dan juga memperkenalkan teknologi baru
seperti memperkenalkan teknologi multimedia atau penggunaan komputer kepada
pekerja supaya mereka tidak terasa terasing dengan teknologi yang canggih pada
masa sekarang dan dapat mempelajari sesuatu yang baru.
2) Perubahan Strategik
Organisasi
Perubahan yang melibatkan keseluruhan organisasi seperti menjelaskan
semula peranan sesebuah organisasi iaitu peranan organisasi itu perlu diketahui
oleh masyarakat supaya mereka dapat menilai kebaikan atau kelemahan yang
terdapat pada organisasi tersebut. Selain itu, ia melibatkan perubahan
nilai-nilai yang terdapat dalam organisasi. Contoh teras organisasi itu adalah
rajin, kerjasama, komitmen, bertanggungjawab, hormat-menghormati dan
sebagainya.
3) Perubahan Reaktif
Perubahan berlaku akibat tindak balas langsung
daripada pelanggan dan pihak yang berkepentingan.
4) Perubahan Akibat dari
Jangkaan
Perubahan yang dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan
tetapi kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan (orang yang
menguruskan) yang perlu diadakan perubahan bagi membolehkan organisasi mendapat
kebaikan yang sewajarnya
No comments:
Post a Comment